5 stycznia 2014 r. w Muzeum Krajoznawczym w Brzeżanach
została przeprowadzona Naukowo-poznawcza Konferencja „WYBITNE POSTACIE HISTORII BRZEŻAŃSKIEJ”
1.Architektoniczno-artystyczna
spuścizna JANA PFISTERA. 2.System pedagogiczny
BŁ. MARCELINY DAROWSKIEJ”. Organizatorami Konferencji są Polskie
Kulturalno-Oświatowe Towarzystwo im. bł.M.Darowskiej, Państwowy
Architektoniczno-Historyczny Rezerwat w Brzeżanach i Brzeżańskie Muzeum Krajoznawcze.
Pirwsza
część Konferencji poświęcona została twórczości Jana Pfistera, wybitnego
polskiego rzeźbiarza, urodzonego w 1573 r. we Wrocławiu. Jego twórczość należy
do późniego renesansu i wczesnego baroku. O życiu i najwazniejszych dziełach
artysty opowiedział starszy współpracownik naukowy PAH Rezerwatu p.Włodzimierz
Paracij.
Jan Pfister był rzeźbiarzem szkoły niemiecko-holenderskiej epoki
renesansu. Pracował we Wrocławiu, we Lwowie oraz w Brzeżanach. Początek XVII
stulecia był na Brzeżańszczyźnie okresem budowania wspaniałych świątyń. W 1619 –
1624 r. została zbudowana zachodnia kaplica brzeżańskiego koscioła zamkowego,
przed 1620 r. wybudowany kościól Św. Ap. Piotra i Pawła, w 1624 – 1638 r.
kosciół w miejscowości Buszcze k.
Brzeżan, w 1630 r. rozpoczęto budowę
kościoła i klasztoru oo.Bernardynów.
Właśnie w tym okresie przybył do Brzeżan
Jan Pfister, który wcześniej pracował nad kilku obiektami we Lwowie i rzeźbił
nagrobek Janusza Ostrozkiego w Tarnowie. W Brzeżanach on pracował jako dworski
rzeźbiarz Sieniawskich. Mieszkał w Brzeżanach i zmarł w 1548 r., został
pochowany w krypcie kościoła Św. Ap. Piotra i Pawła. O twórczości Jana Pfistera
w Brzeżanach opowiedział wicedyrektor PAH Rezerwatu p. Bogdan Tychy.
Działalność
Jana Pfistera przyczyniła się do kształtowania ośrodka rzeźbiarzy w Brzeżanach.
Jednocześnie działała pracownia jego we Lwowie. Pracował nad dziełami z
marmuru, alabastru, drewna oraz metalu. Na szczególną uwagę zasługuje przede
wszystkim kościół zamkowy w Brzeżanach ze względu na figuralne pomniki grobowe
Sieniawskich, zaliczane do najpiękniejszych i najlepiej wykonywanych w Polsce.
Są to pomniki Adama Hieronima Sieniawskiego, podczaszego kor. zm. w 1619, oraz
trzech jego synów: Mikołaja, podczaszego kor. i starszego ratnieńskiego, zm. w 1936, Aleksandra zm. w 1621 i Prokopa, wielkiego
chorążego kor. zm. w 1626. Wszystkie te pomniki
wykonane z alabastru, czerwonego i czarnego marmuru. W głównej nawie
kościoła zamkowego był bardzo rzadko spotykany, o olbrzymich rozmiarach
krucyfiks z brązu na dębowym krzyżu. Prawdopodobnie było to dzieło J.Pfistera.
W 1940 r. krzyz został przeniesiony do farnego kościoła Św. Ap. Piotra i Pawła,
a późniejszy jego los nie jest wiadomy. W latach 1619 – 1624 dobudowano
południowa kaplicę boczną kościoła zamkowego o kopule bogato ozdobionej
stiukami przez Jana Pfistera w latach 1627 – 1629. W kościele parafialnym Św.
Ap. Piotra i Pawła w Brzeżanach zachowały się wyrzeźbione w kamieniu o
olbrzymich rozmiarach kolumny i łuk z rozetami, który jakoby łączy ziemię z
niebem. Kolumny są ozdobione złożonymi ornamentami roślinnymi, figurkami
aniołów oraz herbami Sieniawskich i są głównym elementem ozdobnym między nawa a
prezbiterium. Wejście do kościoła zdobi portal, który równiez jest dziełem Jana
Pfistera. Jan Pfister jest autorem głównego ołtarza fary brzeżańskiej, o której
czytamy w poemacie Juliusza Słowackiego JAN BIELECKI:
W Brzeżan
miasteczku,w kościele u fary
Jaśnieje ołtarz – potężne organy
Wstrząsają pełne grobowców filary,
Po ławkach jasne migaja żupany;
Tam pożółkniały ksiąg pargamin stary,
A owdzie stoczek złotem malowany.
Ołtarz upstrzonywoskowymi kwiaty...
W 1625 r. została skończona praca nad dwuczęściowym
drewnianym ołtarzem z krucyfiksem i klęczącą figurą Marii Magdaleny. Elementy
ozdobne ołtarza były powtórzeniem motywów ozdobnych nagrobków Sieniawskich w
kaplicy zamkowej.Po obu stronach ołtarza nad bocznymi wrotami ustawione były
figury Św. Ap. Piotra i Pawła o wysokości 2m.
W kościele były dwa epitafia,
których autorem był Jan Pfister. W 1966 r. zostały przewiezione do Galerii Sztuk
we Lwowie. Figury Św. Ap. Piotra i Pawła odnaleziono w 2002 r.w miejscowosci
Wierzbów k. Brzeżan. Te dwie figury Apostołów i jeszcze pięc drewnianych figur,
które są dziełem Jana Pfistera, obecnie znajduja się w Muzeum Sztuki Sakralnej
w Brzeżanach. W cerkwi w Wierzbowie znajduje się również krucyfiks o wysokości
2m z głównego ołtarza farnego koscioła w Brzeżanach. Sposób jego wykonania
świadczy o tym, że autorem tego dzieła jest również Jan Pfister. Kształt węzła przepaski
na udach Pana Jezusa powtarza się na ramionie ewangelisty Marka z nagrobka
Kampianów we Lwowie oraz na krucyfiksie w kościele w Buszczu. W ikonostasie
cerkiewnym w Wierzbowie są jeszcze dzieła Jana Pfistera z kościoła
brzezańskiego, mianowicie dwie drewniane figury aniołów i głowki aniołów –
serafinów. Duża liczba prac świadczy o tym,że w Brzeżanach istniał potęzny
ośrodek rzeźbiarzy. Byli to uczniowie i pomocnicy Jana Pfistera, wśrod których
jego syn Jan Pfister młodszy. Istnienie takiego ośrodka było zjawiskiem
niezwykłym w wówczesnej kulturze artystycznej, ponieważ do tego czasu jedyny
rozbudowany osrodek rzeźbiarzy był wiadomy tylko we Lwowie. To ukazuje na
szczególne miejsce Brzeżan w życiu artystycznym wówczesnej Galicji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz